Program edukacji ekologicznej

W roku szkolnym 2010/2011 nasze gimnazjum pozyskało dofinansowanie od Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację autorskiego projektu ekologicznego pod nazwą

„Poznaj, Zapamiętaj, Chroń!”
Celem programu było poznanie warunków środowiska naturalnego oraz ich szeroko rozumiana ochrona, dlatego też realizowany był na terenie 3 parków krajobrazowych województwa łódzkiego : Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich, Spalskiego Parku Krajobrazowego oraz Załęczańskiego Parku Krajobrazowego.

Projekt realizowany był od 5 listopada 2010 do 10 czerwca 2011 z uczniami klas IIb, IId, IIIc, IIId oraz członkami koła ekologicznego.

Główną formą zajęć były:

  • wycieczki poznawcze,
  • zajęcia w terenie (prowadzenie obserwacji),
  • zajęcia laboratoryjne (prowadzenie pomiarów i doświadczeń),
  • warsztaty ekologiczne (zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metod aktywizujących),
  • edukacyjne filmy ekologiczne,
  • wypełnianie kart pracy,
  • tworzenie własnych projektów multimedialnych,
  • udział w konkursach i turniejach o tematyce ekologicznej ( fotograficzny, wiedzy, literacki),
  • zbiórka makulatury,

Uczestnictwo w programie było bezpłatne i  realizowane w czasie zajęć dydaktycznych. Obowiązkiem uczestnika projektu był udział w minimum 1 z 4 niżej wymienionych konkursów:

  • Konkurs fotograficzny „Barwy przyrody”
  • Konkurs multimedialny – prezentacja „Przyroda województwa łódzkiego”
  • Konkurs ekologiczno – literacki „Ekoreportaż”
  • Konkurs wiedzy ekologicznej „Z przyrodą w tle”

Rozstrzygnięcie wszystkich konkursów wraz z wręczeniem nagród i podsumowaniem programu nastąpiło podczas ogólnoszkolnej sesji ekologicznej  10 czerwca 2011 roku.

Projekt przygotowany został przez nauczycielki Gimnazjum nr 2 – Iwonę Łyszczarek i Iwonę Jończyk oraz pracowników Biura Partnerstwa i Funduszy Urzędu Miasta. Koordynatorem projektu była p. Anna Telążka – zastępca dyrektora „dwójki”.

Koszt ogólny przedsięwzięcia wyniósł 16 tys. 448 zł, z czego 14 tys. 745 zł to dotacja ze środków WFOŚiGW w Łodzi.

 

Zajęcia laboratoryjne w Lesie Łagiewnickim
W ramach projektu ekologicznego  rozpoczęto edukację w terenie. Wprawdzie jesienna aura ograniczyła nieco dostrzeżenie wszystkich walorów przyrodniczych leśnego kompleksu, ale mimo to pierwsza wyprawa była niezwykle bogata w wrażenia i pouczająca z poznawczego punktu widzenia. Dzięki niej uczniowie zdobyli wiele cennych wiadomości przyrodniczo-historycznych.

17 XI klasa 2d odwiedziła Las Łagiewnicki.

„Rozpoznawanie drzew i krzewów po liściach, kwiatach i owocach” – tak brzmiał temat zajęć, podczas których uczniowie poznawali drzewa i krzewy odznaczające się długowiecznością i należące do największych organizmów na Ziemi. W Lesie Łagiewnickim jest ich – bagatela! – aż 101 gatunków. Dominują wśród nich: dąb szypułkowy i bezszypułkowy, sosna pospolita i brzoza brodawkowata.

19 XI klasa 2b zaliczyła 2,5-kilometrową wędrówkę ścieżką historyczno-przyrodniczą w Lesie Łagiewnickim.

Temat: „Walory historyczne i przyrodnicze lasu (obiekty sakralne, pałac Heinzla, stare drzewa)” – w trakcie zajęć w terenie odbywających się pod takim hasłem, uczniowie dowiedzieli się między innymi, że nazwa Łagiewniki pochodzi od słowa łagwie, czyli naczynia wykonane z drewna i skór, a służące do przechowywania i transportu płynów. W Lesie Łagiewnickim można także podziwiać, wzniesione z drewna modrzewiowego, najstarsze zabytki drewnianej architektury sakralnej na ziemi łódzkiej – pochodzące z XVII wieku kapliczki pw. św. Antoniego i św. Rocha. Wewnątrz kaplicy św. Antoniego zamontowano pompę do czerpania wody źródlanej. Legenda głosi, że woda ta ma właściwości lecznicze. Tego na własnej skórze nie sprawdziliśmy, więc pozostaje wierzyć w legendę.

foto1